17.09.2018

Uusimmat uutiset

Ypäjälle PONIPOWERII:lla

12.05.2018

12.5. Startattiin Metsämäen raviradalta pakubussi VS-Ravinuorien kera kohti toivottua Ypäjän hevosopiston retkeä. Päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Ensimmäisenä piipahdettiin I-tallilla, jossa meidät otti vastaan tallin ravivalmentaja Sanna Kiiski. Sanna esitteli meille tallia sekä hevosia ja kertoi ravivalmentajan työstä.

"Aamulla aikaisin aloitetaan, ruokitaan hevoset, tarhataan, siivotaan ja ajetaan. Sitten päivällä ruokitaan, syödään ja jatketaan ajoa. Illalla hoidetaan ja huolletaan, siivotaan ja ruokitaan. Ravipäivinä ravit päälle, sieltä palaudutaan ilta myöhiin, joskus jopa seuraavan vuorokauden puolella. Ravireissusta hoidetaan tietysti hevoset ensin, kylmätään jalat, kääritään ja ruokitaan. Sitten kiireesti nukkumaan että jaksaa taas seuraavana aamuna aloittaa alusta." - Sanna kertoi.

"Ja jos joku on kipeä, sitä hoidetaan niin kauan kuin tarve vaatii. Oli se sitten tunti tai kymmenen. Tai osui se sitten jouluaattoon, äitienpäivään tai mihin vain, sillä ei ole merkitystä. Hevoset tulevat aina ensin."

Sannalla on opistolla olevan tallin lisäksi vielä kotona Ypäjän talleja lähellä lisää hevosia. Näitä hoidetaan sitten se muu aika. "Vaikka joskus marraskuun räntäsateissa vähän miettii tätä työtä, on se silti enimmältä osin kivaa. Ypäjällä on mahtavat puitteet ja joka päivä oppii uutta."  Sanna hymyili

Ravit kutsuivat Kiiskin ravitallia tänäkin iltana matkan suuntautuessa Poriin kahden starttarin kera. Toivotimme onnea matkaan ja kiitimme vierailumahdollisuudesta.

Sitten seurasimme ravinuoriemme ja Ypäjällä opiskelevan Noran johdolla tutustumaan pihattoihin.

Kävimme katsomassa vuosikkaiden ja kaksivuotiaiden orien pihattoja. Tarhat olivat isot ja siistit, samoin pihatot. Isot tilat, lämmitettävät vesikupit, ruokintapaikat ja houkuttelevan muhkean näköinen olkipatja. Kelpasi siellä nuorien miehien asustella omissa poikamieslaumoissaan!

Sitten siirryttiin vielä nuorempiin, ihan pikkuruisiin hevoslapsiin! Tämä oli varmasti yksi reissun kohokohdista, varsat vaan on niin ❤❤❤ !!!

Kunnioitimme tietysti emojen rauhaa ja ihastelimme varsoja vain katselemalla sydämenkuvat silmissä. Pääsimme myös tutustumaan I palkinnon ravikuningasori A.T. Ekoon

Ja jälleen matka jatkui, II-tallin jälkeen tietysti III-tallille. Ihmeteltävää riitti. Kun kolmostalli oli ihasteltu läpi, pääsi juniorit katsomaan (ja kokeilemaan!) kävelykonetta!

Kävelykoneesta lähdettiin autolle päin, kiertäen vielä II-tallin vintin kautta jossa ihmeteltiin mm. upeita kiesejä, jotka olivat tarkoitettu vähän erikoisempiin ajokeikkoihin. Tässä kohden nälkä alkoi jo kurnia joten seuraava stoppi otettiin ravintola Ratsumestarissa. Herkullisen ruuan jälkeen oli taas hyvä jatkaa matkaa...

Seuraavana vuorossa oli 4v. ori Hotshot Luca. Lucan meriitteihin kuuluu mm.  Seppeleajon ja  Solvallassa ajetun Big Noon Pokalen voitto ME-tuloksella. Komea, kiltti ja seurallinen herra.

Tästä mentiin tien toiselle puolen, josta löytyi ravirata sekä lukuisat kentät ja ratsastusalueet. Käynnissä olikin jännät maastoestekisat, joita kotvanen ehdittiin katsella. Hurjaa menoa!

Niin se superkiva, heppatäytteinen päivä alkoi kuitenkin kääntyä iltaan, oli aika hypätä pikku bussiimme ja suunnata kohti lähtöpistettä. Meillä oli hirmu kivaa! Kiitos Nora että esittelit paikkoja, kiitos Ravitalli Sanna Kiiski, II-, ja III-tallin poppoo. Kiitos myös hyvästä ruuasta Ratsumestariin ja LänsiAutoon sopivasta kulkupelistä! Eiköhän oteta vielä joskus uusiksi, ja uusia vierailu- sekä retkikohteita saa tietysti vinkata, minne mentäisiinkään seuraavaksi? ;)